Livsstil - Trädgård - Mat - Välbefinnande - Skönhet
med en ekologisk touch

söndag 7 september 2014

På upptäcktsfärd genom livet

Våra liv är under ständig förändring. Genom åren lär vi oss nya saker och omvärderar vår syn på andra ting. I ett välmående liv utvecklas vi för att bli de människor vi var ämnade att vara. Vi finner oss själva i vår innersta kärna när vi lär oss att lyssna. Genom att komma i kontakt med oss själva blir vi grundade och bättre förankrade när stormarna kommer. Hopp, tilltro och tacksamhet genomsyrar våra tankar. Även i de svartaste stunder kan vi finna trygghet i oss själva. För mig känns det som att det är denna inre frid som är målet och meningen med våra liv. Hur vi når dit kan vi bara avgöra var och en för oss själva.

Foto: PublicDomainPictures


Som en del av min vandring mot att bli mer sann mot mig själv och tillåta min innersta önskan att ta plats har jag gjort en rad nya upptäckter. Till exempel provar jag på nya saker och känner efter om det passar mig. Då jag varken röker, dricker alkohol eller äter sötsaker lägger jag istället lite pengar på att ta hand om mig själv. Några av mina utforskningar följer här nedan.

Zonterapi

En god vän till mig rekommenderad zonterapi som ett sätt att läka och finna avkoppling. Jag var skeptisk, naturvetare som jag är, och tänkte att detta bara är humbug. Men eftersom jag i grunden är öppen för alternativa metoder gav jag det en chans. Och det var verkligen en spännande upplevelse. Både skönt, avkopplande och bitvis lite smärtsamt. Jag kände att något hände i både min kropp och själ som jag inte kan sätta ord på. Därför bestämde jag mig för att prova några fler gånger och se vad som händer.

Reflexologi - zonterapi. Foto: Wikipedia


Yoga

Imorgon börjar min yogakurs. Tidigare har jag provat på enklare övningar hemma, men jag har aldrig gått på gruppyoga. Det ska bli intressant att se om det kan vara något för mig. Yogan jag valt är Kundalini då det kändes som en bra början. Inriktningen verkar uppfylla mitt syfte, inre balans och harmoni.

Bild: Hartwig HKD
 Det viktigaste i Kundaliniyoga är din egen upplevelse. Den träffar dig rakt i hjärtat. Inga ord kan ersätta din egen erfarenhet. ~ Yogi Bhajan

Skrivarkurs

Senare i höst kommer jag att gå en helgkurs i skrivandets konst. I hela mitt liv har skrivandet kommit naturligt för mig. Så länge jag kan minnas har jag trivts i tystnaden och lugnet. Förmågan att låta pennan löpa tycks vara medfödd. Kanske har det också varit min räddning många gånger. När vännerna varit långt borta eller orden inte hittat ut ur munnen. Där pennan och pappret fungerat som ett redskap för att ge uttryck för mitt inre. Jag känner mig nu redo att se vad jag kan göra med denna förmåga eller snarare gåva.

Min tankebok. Foto: Charlotte

SPA  

Ordet sägs ibland ha sitt ursprung från latinets salus per aquam. Vilket betyder ungefär hälsa genom vatten. Den sanna historien är att det kommer från den belgiska orten Spa, där några av de första berömda kurorterna fanns.
I höst bär det av till ett av Stockholms SPA:n för att få professionella behandlingar och avkoppling med varma bad. En väninna till mig följer med och förgyller tillvaron ytterligare. Under en dag kommer vi bara fokusera på oss. Inget som stör runtomkring och min väninna får några barnfria timmar att ägna åt sig själv. Det ska bli så skönt och trevligt.

För den som vill går det förstås att ha en dag med hemma-SPA. Det finns många fina ekologiska produkter att ta hand om kroppen med. Att skräddarsy sina hudvårdsprodukter genom att göra dem själv är ett kul pyssel som rekommenderas.

Foto: Heike Frohnhoff

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar