Livsstil - Trädgård - Mat - Välbefinnande - Skönhet
med en ekologisk touch

lördag 30 augusti 2014

Trädgårdsfilosofi och böcker

Att älska trädgård kan innebära så många olika saker. En del faller för grönsaksodling, ibland till och med för specifika grödor. Andra finner nöje i enskilda växter och samlar kanske på rosor eller dahlior. Somliga förälskar sig i trädgårdsdesign och trädgårdsrummet som sådant. För mig är trädgård allt detta i en harmonisk kombination. Precis som ett hus kan en trädgård ha olika rum och teman. Det kan vara både vackert och funktionellt. En trädgård för mig ska utgöra en förlängning av hemmet och integreras med miljön runt omkring. En plats att umgås på och vila i. Vilda djur välkomnas i min trädgård, eftersom de är en del av trädgårdens ekosystem. Därför är ekologisk odling också min melodi, kretsloppstänk och återanvändning är viktiga komponenter.
En sak står i alla fall klart - jag är en trädgårdsdrömmare.

Nemo

Det finns alltid nytt att lära sig och mängder av inspiration att hämta från andra odlare. Jag är medlem i Riksförbundet Svensk Trädgård som bland annat ger ut den matnyttiga tidskriften Hemträdgården. Jag vill inte göra reklam för något företag eller på annat sätt bli för kommersiell. Men riksförbundet känns legitimt att förespråka eftersom det är en intresseorganisation. Tidskriften är mer hardcore än andra på marknaden. Jag slukar förstås det mesta inom trädgård, så visst köper jag mer kommersiella magasin också. Utöver det finns det en mängd härliga böcker och kompendium att förkovra sig i. Här kommer några lästips inför hösten och vintern:


Perenner, av Marie Hansson och Björn Hansson.  

En av mina favoritböcker. Med vackra bilder och utförliga beskrivningar guidas läsaren genom perennträdgården. Boken fungerar både som inspirationskälla och lexikon.Det finns flera böcker med samma utformning utgivna: Lökar och Knölar, Kryddväxter, Gräs och Bambu

Plantskolor värda en omväg, av Susanna Widlundh.

Skippa de stora kedjorna och bekanta dig med genuina odlare. Som författaren skriver så är trädgård inte bara ett yrke utan också en livsstil för många plantskoleägare.
En bok jag tänker mys-läsa i höst.


 


I trädgårdsmästarens spår, av Elisabeth Svalin Gunnarsson.

En historisk skildring av de gamla trädgårdsmästarnas kunskaper och odlingsmetoder. Lika användbara idag som då. En bok som tar upp självhushållning. Andra böcker med samma tema:
* The secret gardener : dumsnåla tips för nygamla odlare, av Elin Unnes
* The new complete book of Self-Sufficiency, av John Seymour (original titel finns även på svenska)



Rosor för nordiska trädgårdar, av Lars-Åke Gustavsson
Del 1 Buskrosor
Del 2 Klätterrosor och rabattrosor

"Det största verket om rosor som någonsin skrivit på svenska" - Bokus.com.
Vad mer finns att säga...


Träd och Buskar för balkonger och små trädgårdar, av Dan Rosenholm.

Även den lilla trädgården behöver sitt tak och sina väggar. När vi pratar om träd och buskar ser vi ofta gigantiska växter framför oss. Här delar författaren med sig av tips och odlingsvärda växter för den lilla ytan.






Grow a Living Wall: Create Vertical Gardens with Purpose: Pollinators - Herbs and Veggies - Aromatherapy - Many More, av Shawna Coronado

Den här boken blev jag tipsad om och jag blev så glad. Äntligen en bok om vertikalodling för hobbyodlare. Den är skriven på engelska.






Det här var bara ett litet urval ur havet av trädgårdslitteratur. Biblioteken brukar ha en hel del titlar på sina hyllor och antikvariaten kan erbjuda begagnade böcker till bra priser. Har du något boktips till vetgiriga trädgårdsodlare?

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar