Livsstil - Trädgård - Mat - Välbefinnande - Skönhet
med en ekologisk touch

måndag 4 augusti 2014

Om trädgårdsmästaren själv får välja


Jag sitter på balkongen och njuter av sommaren. Omges av frodig grönska och blommor i knopp. Tomaterna har börjat mogna, djungelgurkan bär frukt och allt tycks vara som det ska. Sippar på en kopp kaffe och ser en humla samla nektar ur en blomkalk. En svag bris får det att rassla bland löven i björkarna utanför. Fastighetsskötaren kommer puttrande på sin åkgräsklippare och doften av gräs letar sig upp. Jag är tacksam. Det finns så mycket jag vill tacka för och en av dem är att jag sitter här just nu. Fortsätter att drömma om vår framtida trädgård. Jag ser hur vi hänger upp en stor hängmatta under trädens skyddande skugga. Hur vi ligger där - pratar och dricker hemlagad rabarbersaft. Det är en underbar tanke som inte är långt ifrån att kanske besannas.

Jag kikar i min tankebok och noterar alla sidor med växtnamn efter växtnamn. Godbitar som jag samlat för att en dag kunna plantera. Jag vill dela med mig av några favoriter.



Foto: normanack

Baptisia australis - färgväppling

Denna skönhet fångade mitt intresse redan när jag läste till trädgårdsmästare. Vi var på besök i Drömparken i Enköping när jag såg dessa blå blomstänglar och blev såld. Det är en perenn som tillhör ärtväxterna. Den får blåsvart daggiga fröskidor som är väldigt vackra. Dessvärre kan den vara lite knepig i början och tar god tid på sig innan den kommer igång. Men den som väntar på något gott...

Det är en växt med kulturvärde. Förr användes den vid färgning och kallas därför även falsk indigo. Det finns olika sorter på bilden syns troligen 'Purple smoke'. Den rena arten har mer intensivt blåa blommor.


Foto: Amanda Slater





Sambucus nigra 'Black Lace' - flikbladig blodfläder

Denna annorlunda fläder snubblade jag över på en plantskola. Dess blad är så vackert sirliga och påminner lite om de hos japanska lönnar. Blomflockarna är stora och rosiga. Precis som hos vanlig fläder kan de användas till saft. Kan tänka mig att saften får en läcker rosa anstrykning. Ser denna buske eller träd i en samplantering med andra mörkbladiga växter. Plus något färgstarkt som lyfter kompositionen.


http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3f/Malus_toringo_sargentii0.jpg
Foto: Kurt Stüber

Malus toringo var. sargentii - bukettapel

Mitt absoluta förstahands val av friväxande häck. Den bildar en tät och fin form med många kvaliteter. Blomningen är fantastisk. Bladen är friska och får fin gul höstfärg. Efter blomningen bildas små senare röda frukter som sitter samlade i buketter. Fåglar äter gärna av dem och söker ofta skydd i det lätt torniga grenverket.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar