Livsstil - Trädgård - Mat - Välbefinnande - Skönhet
med en ekologisk touch

måndag 25 augusti 2014

Höstpyssel - tid för mys

Så är semestern slut och sommarens lata dagar ligger bakom oss. Hösten är i antågande. I ett av mina tidigare blogginlägg delade jag med mig av några vackra höstväxter. Passa på att se dig om och upptäck dina nya favoriter. När trädgården går i vila flyttar vi in. Med levande ljus och kanske en kopp te myser vi under mörka och svala kvällar. Känner du liksom jag att det börjar bli dags att höstdekorera hemma?
Här följer mina tips för att skapa höststämning och fortsätta att njuta av livets goda.



Tyger

Jag älskar vackra tyger och mönster. Det är också ett billigt och enkelt sätt att förnya sitt hem. Syr du själv brukar det finnas stuvbitar till bra pris att köpa i tygaffären. Har du inte tålamod eller lust att sy egna accessoarer finns det många företag som säljer färdiga gardiner, kuddfodral och liknande. Min symaskin kommer att gå varm när jag frossar i mina ny förvärv.

Foto: Alan Levine

Ljus

Finns i alla tänkbara former och färger. Med doft eller utan. Priset varierar en hel del. Jag tycker att det kan vara värt att lägga en extra slant för att få riktiga stearinljus. De brinner bättre samt sotar och rinner mindre än paraffinljus. Dessutom brinner hela ljuset ner så du slipper blockljus med en stor krater i mitten. För den miljömedvetne finns Svanen-märkta stearinljus. Ett annat miljövänligare alternativ är annars soja- eller rapsljus. Ett tips är att samla alla gamla ljusstumpar och sedan stöpa egna ljus. Bivax är också fantastiskt vackert och doftar ljuvligt. Bivax finns att köpa i plattor så att du själv kan rulla dina egna ljus. Ett kul pyssel med barnen. Eftersom ingen smältning är involverad är det mer riskfritt än ljusstöpning. Speciellt snöre till vekar finns att köpa i hobbybutiken.

Stilleben

Varför inte samla dina sommarminnen och skapa ett blickfång. Med stenar, drivved, frökapslar, blommor, ljus, ja med allt du gillar kan du bygga vackra stilleben. För att hålla ihop gruppen kan du till exempel använda en bricka, en duk eller en spegel att arrangera allt på.

Foto: PublicDomainPictures

Växter

Plantera en kruka med höstfägring att placera vid entrén eller någon annan plats där du passerar ofta. På plantskolorna och handelsträdgårdarna kommer sortimentet med höstblommor så smått in. Varför inte binda en egen krans med det som naturen har att erbjuda. Häng den på ytterdörren eller ta in kransen och dekorera matbordet med den. Nu finns många vackra bär och frökapslar att använda sig av. Se bara till att fåglarna får sitt och lämna några frökapslar så att nya plantor frodas.

Tänk på djuren

Var inte för nitisk med höststädningen i trädgården. Lämna gärna ris och lövhögar där det är lämpligt. Det blir bra boplatser för våra vilda djur. Låt även löven ligga kvar i buskar och rabatter. De blir som jordförbättring när de förmultnar och skyddar växternas känsliga rothalsar under vintern. För att gynna det naturliga kretsloppet klipper jag inte ner mina perenner och gräs förrän på våren.
Nu är det dags att se över dina fågelmatare så att de är redo inför vintern. Kanske är det dags för en ny?
Bygg ett eget fågelbord eller matare. Se bara till att de inte fungera som kattmatare också. Placera dem så att de inte är tillgängliga för katter och andra hungriga rovdjur.

Foto: Marilee

Tid för eftertanke

Hösten är också trädgårdens planeringstid. Ta fram dina trädgårdsböcker eller surfa runt på nätet. På så sätt kan du snappa upp nya idéer och hitta växter till nästa säsong. Låt dig inspireras av andra och förkovra dig i trädgårdens konst. Återigen vill jag slå ett slag för alla vackra lök och knölväxter som jag tidigare skrivit om. Det är ett enkelt sätt att få en tidig vårblomning att njuta av.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar