Livsstil - Trädgård - Mat - Välbefinnande - Skönhet
med en ekologisk touch

torsdag 7 augusti 2014

Death is not the end...


När du läser detta är jag på väg upp till Norrland igen för att ta ett sista farväl av en god vän. Trots att inga släktband fanns och det var så många år som skilde emellan oss. Du kunde ha varit min farmor. Så var det precis så, du var min vän som jag höll av så mycket. Det var svårt att se dig åldras och höra dig prata om döden. I mina ögon var du så stark och levande. Jag älskade att sitta vid ditt köksbord och höra dig berätta om ditt liv. Det gav mig perspektiv och ödmjukhet. Du har lärt mig så mycket och jag är tacksam för att jag fick lära känna dig. Jag kommer alltid att minnas dig och din gård som var min tillflykt om somrarna.

Idag skulle en annan älskad vän ha fyllt femton år. Ozzie min hundängel. Du min trogne följeslagare i tretton år. Du min finaste pälsbebis med en enorm personlighet. Vi kom att dela livet och du var mig så kär. I svåra stunder var du ibland mitt enda ljus. Med dina nötbruna pepparkornsögon lyckades du alltid nå mitt hjärta. Med din varma nos och mjuka päls värmde du mig både utanpå och inuti. Jag såg det aldrig som att jag ägde dig eller att du var mitt husdjur, nej, för mig var du en familjemedlem. Den tillgivenhet och kärlek du gav går inte att beskriva. Så många underbara minnen jag bär med mig. Du får mig fortfarande att skratta och le. Ozzie du fattas mig.

Det finns fler som jag saknar vars närvaro i mitt liv hänger kvar. Min älskade mormor som dog i cancer när jag var fem, min vän som tog sitt liv en kylig februarinatt, min farmor som lagade den godaste slottssteken. Ja, det är många som dött ifrån mig. Jag hoppas att jag får se er igen en dag när tiden är mogen. Jag hoppas att ni vakar över mig och mina kära som ännu vandrar här på jorden. På återseende!


Death is not the end...

Death is not the end 
Nor the final word
Death is a separation
Temporarily unheard

Death has no power
To keep apart
A love forged so deeply
In a person´s heart

Death creates a veil
And shields us from view
But death can do nothing
To disconnect me from you


Poem by: Tanya Lord

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar