Livsstil - Trädgård - Mat - Välbefinnande - Skönhet
med en ekologisk touch

onsdag 23 juli 2014

Norrländsk safari - en skön upplevelse

Jag har semester och hjärnan likaså. Drabbades av skrivkramp och idétorka vilket inte är likt mig. Men knåpar ihop ett litet potpurri till dig att kika på genom solglasögonen.

 

Semester i Norrland

Hemma igen efter en vecka i underbara Norrland. Myggbiten och jagad av bromsar men tillfreds. Vi hälsade på vår lilla gumma på hennes gård och fick njuta av lugnet. Vi tog en sväng ut till den vackra kusten och fick uppleva fantastisk natur. Du som brukar lyssna på sjörapporten har nog hört talas om Järnäsklubb, som är en av SMHI:s mätpunkter. Kan rekommendera dig ett besök där för det är ett av Sveriges många guldkorn. Vi kikade förbi det nyöppnade gästhemmet Lotshuset som erbjuder ett unikt boende precis vid havet. Och just nämnda väderstation. Där skulle jag kunna tänka mig att tillbringa några lata dagar. Kanske nästa sommar...

Mitt i högsommarvärmen passar jag på att prova ett par vinterkängor på en outletbutik för friluftskläder och liknande. Jag har letat länge efter ett par praktiska och sköna skor. Nu hittade jag dem äntligen och ordentlig rea var det också.

Norrlandskusten
Vy från gården
Provar vinterskor på rean


Besök på gården
Gårdshunden
Parken i Örnsköldsvik

 

Loppisfynd

När vi har semester brukar det bli en hel del loppisbesök. I Norrland finns gott om bra loppisar där det går att göra fynd. Jag kan rekommendera dig att kolla in Loppiskartan och Svenskaloppisar som båda kan guida dig till närmaste loppis. Eller bege dig ut på loppissafari längs småvägarna. På så sätt har vi hittat en del trevliga gårdsförsäljningar. Ibland blir man till och med bjuden på kaffe. Men glöm inte att det är kontanter som gäller många gånger. Det som är kul med att kika runt är inte bara själva köpandet. På vägen ser vi mycket som annars skulle passera obemärkt förbi när man gasar längs motorvägen. För oss gör-det-självare finns det goda möjligheter att hitta renoveringsobjekt eller nya användingsområden för gamla saker. Återbruk ligger helt i tiden och är ett bra sätt att tänka lite mer hållbart. Dessutom är det enormt kul. Några av sommarens loppisfynd:

Chokladburk med glaslock 1950-tal

Gröna bladformade uppläggningsfat (Tupperware)

Kockkniv (Victorinox) och underlägg
Diverse rostfria bunkar m.m.
Skrivbordslampa

Kockumhink med lock

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar