Livsstil - Trädgård - Mat - Välbefinnande - Skönhet
med en ekologisk touch

lördag 26 juli 2014

Att boa och renovera hemma

Vi är i renoveringstagen här hemma. Jobbigt men samtidigt kul. Lägenheten är tacksam att snygga till eftersom det mesta är original från 1960-talet. De bruna tapeterna med orangea blommor i köket har målats vita och de lika bruna skåpluckorna har återfått sin originalfärg i ljust grått. Vi renoverar varsamt och behåller många av de mer kvalitativa detaljerna. Exempelvis de snygga innerdörrarna och deras handtag som båda förblir oförändrade.

Före - Kökslucka
Efter - Kökslucka

Originaltapet - Kök



Det är viktigt för mig att göra hemmet till mitt eget och verkligen boa in mig. Tittar ofta i inredningstidningar och visst är det vackert men ofta ganska opersonligt också. Det går trender även i hemmet och visst är det skoj. Viktigast av allt är ändå att vi själva trivs i vårt eget hem. Det behöver inte vara perfekt och pimpat jämt. En och annan dammråtta kan gott få löpa fritt då och då. Vad vi tycker om och trivs med är förstås olika. Min sambo gillar lounge-stil med dämpade färger och utan lullull. Själv gillar jag allt möjligt och är mer beroende av vilken känsla jag vill ge ett rum. Jobbar gärna med olika material och mönster. Gillar hela jordfärgskalan likväl som pasteller. Ofta börjar tanken vid någon detalj eller ett vackert tyg. I huvudet kan jag ha inrett ett rum innan färgen ens har blivit inköpt. På något vis lyckas vi alltid kompromissa och hitta en stil som framhäver oss båda.

Att välja eller inte välja...

Vi har alla våra laster när det kommer till hemmet. Jag är en fena på att lägga papper och bygga tidningshögar lite här och där. Min sambo samlar sina underkläder i en hög på golvet vid sängen. Visst kan det vara frustrerande ibland och vi jobbar på lösningar. Men dessa egenheter har också sin charm. Min mamma lärde mig redan när jag var liten att det viktigaste är att det är rent och fräscht i köket samt badrummet/toaletten. Det är något jag håller på framför allt av hygieniska skäl förstås men det är dessutom roligare att laga mat om diskbänken är fri. Som person blir jag lätt stressad om det är för mycket saker överallt. Jag gillar att hålla nere mängden prylar och möbler som står framme. Sladdhärvor som ligger som ormar på golvet klarar jag inte heller av. Blir tokig när dammsugaren trasslar in sig i dem. Därutöver ansamlar de rika mängder av damm - något jag tror vi alla helst slipper. Drömmen är således ett sladdfritt hem.

Effektivisering av förvaring är något jag satsar mycket på. Det första jag gjorde när jag flyttade ihop med min sambo var att fixa i ordning i klädkammaren och i garderoberna. Detta till bådas glädje. De gamla masonitskivorna fick färg och några tvålblock sprider numer sin väldoft. I framtiden blir det påsar med lavendel såklart. Näst på tur står städskåpet och återvinningsinsamlingen under diskbänken. Men innan dess ska vi få ett nytt fräscht sovrum.

Före - Sovrum

Före - Sovrum

Den spännande fortsättningen följer...

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar